Hoe werkt een project 

Als je een project doet dan krijg je een opdracht van een opdrachtgever uit het bedrijfsleven. Die zegt welke opdracht je moet uitvoeren, en die werk je dan uit in groepjes van vier met een leider. De projecten die ik tot nu toe heb gedaan kun je vinden op deze pagina. Projecten bij O&O (onderzoek en ontwerp) deel je in per deelopdracht (deliverables).  Dit zijn stappen die je moet doorlopen om een project goed te laten slagen. Bij O&O is er voor iedere deliverable een eindverantwoordelijke. Je kunt elkaar dus wel helpen met een taak, maar er is uiteindelijk een persoon die het op een bepaalde deadline moet inleveren bij de teamleider van het groepje.

Hoe doen we een project bij o&o

Zoals je net al heb kunnen lezen krijg je een opdracht van een opdrachtgever. Dat kan van een medisch bedrijf zijn, of van een technisch bedrijf. Bij o&o bedenk je voor je probleem 3 ideeën. En die werk je een beetje uit. De ideeën moeten voldoen aan de smart regel. Dit houd in: S= specifiek,  M= meetbaar, A=acceptabel, R= realistisch en T=tijdsgebondenheid. De opdracht gever vertelt welk van de drie ideeën hij van jouw groepje het best vind. Dat idee werk je dan helemaal uit. De laatste stap van een project is het presenteren van  het onderzoek dat jullie hebben verricht, aan de opdrachtgever. Bij elk project maak je een POP. Dit is het persoonlijke ontwikkelings plan. Wat dit is vind je op de pagina CPM & POP

Projecten leerjaar 1

 Decathlon

decathlon
decathlon

Op de foto hier links zie je Decathlon. Wereldwijd is dit een groot bedrijf en verkoopt allerlei sport spullen zoals: fietsen voetballen, rugby ballen tennisballen, en Thermo. 

Wat is de opdracht? Het bedrijf wil voor de afdeling Trekking een schaalmodel van een ontwerp van een backpack of andere innovatie. Wij hebben een backpack ontworpen waaruit je zonder enige moeite een thermomatje onder vandaan kon schuiven. Zo heb je het lekker warm als je gaat slapen in een tent. 

Wat ik heb geleerd tijdens dit project? Ik heb tijdens dit project geleerd om samenwerken met mensen waar ik normaal gesproken niet zo goed mee op kan schieten, en goed naar elkaar luisteren. Wil je de link naar onze groepswebsite.  Klik hier.  Kijk bij de pagina competentie om mijn leerdoel te vinden voor dit project. 


kinder chirurg 

De opdrachtgever in dit project was dr. Roel Baxks. De opdrachtgever verwacht een youtube film waarin een simulatie te zien is van een liesbreukoperatie bij een kind, waarbij  2 i.p.v. 3 gaatjes in het lichaam werden gemaakt en zonder dat de zaadleider die er doorheen loopt te beschadigen. We deelden onze taken zoals normaal in, in deliverables. We moesten hard werken, maar uiteindelijk is het mijn groepje gelukt om tot een prachtig resultaat te komen. We pasten namelijk de oorbel techniek toe bij een lies, zodat de buikinhoud niet weer terecht zou komen in de balzak. Ben je geïnteresseerd in ons idee en wil je er meer over weten?Klik dan de groepswebsite aan onder deze tekst. Ik heb veel geleerd van dit project waaronder deel nemen aan een gesprek zonder dat iemand om mijn mening vroeg. baan spreekt me ook wel aan dus wie weet, wordt ik wel dokter.  Wil je meer te weten te komen over ons project, bekijk dan onze groepswebsite.


Klik hier voor de groepswebsite


Ministerie van defensie 


Het Ministerie van Defensie heeft mijn klas opdracht gegeven en dit keer had ik geen team van 4 personen maar van 4 personen en dit keer was ik de teamleider. Het is een heel moeilijke taak, omdat je veel verantwoordelijkheid krijgt. De opdracht was om een nieuw kamp te ontwerpen, voor in de oorlog. Verder was het niet zomaar een project maar we streden met andere technasium klassen in Nederland om de Eurekacup. Uiteindelijk zijn alle groepjes in onze klas gestopt met de Eurekacup wedstrijdt,  dus we hebben het project niet afgemaakt. Daarom kan ik er niet veel meer aan toevoegen. Als je meer wilt weten, neem dan een kijkje op onze groepswebsite. 

Klik hier voor de groepswebsite

Projecten leerjaar 2

vaardigheids training 

rotokopter                                      vallend ei 

Eerst begonnen we het schooljaar met 2 klein projecten geaamd vallend ei en rotokopter. Bij rotokopter moest ieder in de klas een tweetal vormen met iemand anders. Vervolgens moeten ze een papiertje zolang mogelijk in de lucht laten zweven. De enige hulpmiddelen die je mocht gebruiken waren: 1 A4, een potlood, een paperclip, plakband en een schaar.

de rotokopter van mijn tweetal heeft het 5,7  seconde volgehouden om in de lucht te blijven terwijl wij hem hebben laten vallen van  4 meter. 

Vallend ei

Bij vallend ei Moest elk tweetal in de klas met een andre tweetal werken en samen een viertal maken. We moesten een constructie maken dat het ei heel houd als je het vervolgens van 2 meter laat vallen en de  constructie mocht niet weer wegen dan 25 gram. Voor deze opdracht mocht je alleen maar Rietjes, plakband/tape en een schaar. Als je meer dingen weilt gebruiken heb je de meesters goedkeuring nodig.

Ons ei heeft de val overleefd alleen woog het meer dan 25 gram namelijk 33 gram

ARTCADIA


Bij project Artcadia  moesten we nadenken over hoe de stad van de toekomst eruitziet. We moesten een van de 4 categorieën kiezen: Water, milieu en Ruimte, gebouwen en mobiliteit. Ons groepje heeft water gekozen. Ons idee was een buizensysteem, dat je kunt vastklikken aan de onderkant van de boot. De buizen waren in de vorm van een haai en produceerde een hoog geluid. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat vissen niet tegen hoge geluiden kunnen. Wij proberen de vissen weg te houden van ons idee, omdat de buizen anders de vissen zouden ''opslokken''. Ons idee zou in 2080 de wereld beter maken door plastic met een geavanceerd gangen systeem uit de zee te halen. Er wordt met een zuigkracht water uit de zee gehaald.  Ons groepje had concurrentie van een ander groepje in de klas. De leraar vond ons idee het beste en daarom mochten wij door naar de volgende ronde. Artcadia koos van de groepjes die door zijn gegaan het beste idee. Helaas zijn we niet uitgenodigd door Artcdia om ons idee te presenteren.

Seed Valley 


Bij het project Seed Valley moesten we nadenken over hoe we planten konden telen in de woestijn. Wij hadden gekozen om niet de plant te veranderen, maar de omstandigheden. Ons idee was om op een bepaalde manier een gat te graven, zodat het water naar de plantjes toe glijdt. Ook wilde wij paddenstoelen compost toevoegen aan de woestijn. Uit ons onderzoek blijkt namelijk dat paddenstoelen compost zorgt voor een betere bodemstructuur. Daarnaast bevat het ook nog eens voedingstoffen voor de plant. De planten laten we groeien in een kas zodat de dieren die daar leven de plantjes niet beschadigen. Het glas van de kas maken we met behulp van een 3D printer die zand om kan zetten in glas. Ook blijkt uit ons onderzoek dat extra CO2 zorgt voor betere groei bij de plant. Daarom hebben wij ervoor gekozen om een bak met suikerwater en gist in de kas te legen. Suiker water en gist produceren namelijk koolstofdioxide. Als je interesse hebt kunt je hier onder bij groepswebsite meer informatie vinden over ons idee en wat wij allemaal voor onderzoek hebben verricht. Ook kun je mijn evaluatie zien. En andere belangrijke documenten.


Groepswebsite Kik hier 

projecten leerjaar 3

Onderzoek afkoeling 

Ik heb een onderzoek gedaan dat te maken heeft met afkoeling en verwarming. In dit onderzoek heb ik zelf een experiment gedaan. Hieronder is een link naar een bestand, waar je mijn verslag kunt lezen. Hierin staat alles over het onderzoek dat ik heb verricht.

Amsterdam Light Festival


Het Amsterdam light festival is een lichtshow dat elk jaar plaatsvind in Amsterdam, met ook elk jaar een nieuw thema. Dit jaar was het thema, de positieve kanten en mogelijkheden van de natuur. De opdracht: we moeten voor een zelf te bepalen lokatie in de hoofd wandelroute een model van een lichtobject dat in het echt geplaatst zou kunnen worden en laat mensen nadenken over het thema: 

Tijdens dit project ben ik de teamleider en zit ik in het groepje met:

Lisa 

Andy

Rehan

​klik op de knop onder deze tekst voor mij P.O.P. formulier en klik hier voor onze groepswebsite.

Klik hier voor de link naar een video waarin staat wat wij hebben opgeleverd.​

Mini keuze project 

Veel pubers en ook steeds meer ouderen eten minder groenten bljikt uit cijfers van het CBS. Er wordt vaker ongezond en gefrituurd eten gekocht. Wat moeten wij met al die groenten doen?

De opdrachtgever van dit project is Rabobank. Zij helpen mee aan een betere en groenere wereld. Ons contacpersoon is Roland van der Vorst   

Bij dit project moeten wij een oplossing bedenken voor het probleem dat steeds minder boeren hun groente niet kwijt kunnen. 

Groenten worden dus steeds minder populair en daar moeten wij wat aan doen. Hoe gaan wij groenten populairder maken onder jongeren? Dat hebben wij uitgelegd op onze groepswebsite, Klik hier.


SALL (School as living lab)

Het SALL project hebben wij gecombineerd met het mini keuze project. Die vind je hierboven. 

Het sall project heb ik samen gedaan met: Dinand, Amir en Luciano. Dit project hebben wij gecombineerd met het mini keuze project. Wij staan nog steeds voor hetzelfde probleem. 

Ons idee is om voedsel pakketten te maken voor kinderen die geen eten mee krijgen voor school of niet hebben ontbeten. Deze voedselpakketten bestaan uit de overgebleven groentes die de boeren niet kwijt kunnen. Alle informatie staat op onze groepswebsite. Klik hier Het mini keuze project heb ik samen gedaan met: Dinand, Luciano en Amir.

projecten leerjaar 4

Osdorp aantrekkelijker

Een aantrekkelijk osdorp

(Tijdens dit project was ik in totaal 2 maand ziek, vanwege een geperforeerde blindedarm en corona. Daarom heb ik het eerste deel van dit project niet veel kunnen doen)

Dit project doe ik samen met: Mohammed B, Younes B en Yassir C. Onze opdrachtgever was oorspronkelijk ... , maar door gebreken aan communicatie en voortgang heeft hij besloten te stoppen met onze opdrachtgever te zijn. Onze docenten Gerard van Soelen en Dion Lembekker hebben deze taak overgenomen.

Wat je hier links ziet is het osdorpplein. Het ziet er erg kaal en saai uit. Ons team gaat hier verandering in brengen. Wij hebben een rapport opgesteld over informatie van de bewoners in en rond Osdorpplein. Op basis hiervan hebben wij een Enquête opgesteld met mogelijke ideeën over het mooier maken van Osdorp. 

In het PvA staat beschreven wat ons plan is en hoe wij dit probleem gaan aanpakken. 

In het eindrapport staat beschreven hoe wij de deliverables hebben uitgewerkt en wat ons eindproduct is.

Andalooz energy drink

Dit project doe ik samen met: Mohammed I, Younes B en Arif U. De opdrachtgever van dit project is Andalooz ED. Wij gaan voor hen een nieuw drankje ontwikkelen.

*Op dit moment zijn wij nog bezig met dit project. Als ik dit project heb afgerond komt er meer informatie.*

projecten leerjaar 5

succes 


Als voorbereidende opdracht moest ik een presentatie maken en geven over wanneer jij iemand succesvol vind. Een wie is jouw idool. Voor de presentatie klik op de link hier


Forest for just a future 

Dit project doe ik samen met Safea, Robin en Andy.

Wij doen een project voor IUCN. De titel van deze opdracht is Forest for just a future. De opdracht: wij moeten de kennis over de natuur, van de inheemse volkeren die leven rond de evenaar. 

Klik hieronder ook voor het Plan van Aanpak en mijn POP formulier


Wij zijn nog bezig met dit project. Wanner het project afgerond is, komt er meer informatie op de website.

Made by Rayan
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin